ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانسی درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی روایت نماینده شهرآرا از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | متفاوت‌ترین سفر زندگی‌ام بود نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید | عوارض نسل قدیم دارو‌های سرماخوردگی‌ گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف‌شده کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم بلینکن برای گفتگو درباره رفح و اسرای صهیونیست به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند اوکراین از بیم حمله بلاروس ۲ بیمارستان را تخلیه کرد
سرخط خبرها

بازخوانی گمانه زنی‌ها درباره سرنوشت سیاسی حسن روحانی

  • کد خبر: ۹۴۷۵۸
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
بازخوانی گمانه زنی‌ها درباره سرنوشت سیاسی حسن روحانی
آینده سیاسی حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین کشورمان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بازخوانی گمانه زنی‌ها درباره فعالیت‌های رئیس جمهور سابق سناریوهای مختلفی را مطرح می‌کند، از ریاست مجمع تشخیص مصلحت تا محاکمه در دادگاه.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اگرچه حسن روحانی در روز‌های گذشته بیشتر سکوت اختیار کرده است، گاه و بیگاه، برخی اخبار و گمانه زنی‌ها درباره او بدل به تیتر رسانه‌های کشور می‌شود.

در روز‌های گذشته نیز، دیدار او با رهبر معظم انقلاب، مورد توجه چهره‌های سیاسی و رسانه‌های مختلف قرار گرفت.

در یک نمونه، روزنامه «شرق»، در مطلبی در این باره نوشت: «دیدار روحانی با رهبر انقلاب یک پیام مهم دارد؛ آنکه رابطه رهبر انقلاب با روحانی مخدوش نیست و حتی نقد عملکرد‌ها باعث گسست میان ایشان با رئیس جمهور سابق نشده است.» درمقابل این تحلیل، روزنامه «جوان» در مطلبی نوشت: «چنان دیدارهایی، به خودی خود، فضیلت یا موقعیت و مصونیتی برای چهره‌های سیاسی ایجاد نمی‌کند.»

دیدار «معمولی» رئیس جمهور سابق با رهبر معظم انقلاب

گمانه زنی‌ها درباره دیدار رئیس جمهور پیشین با رهبر انقلاب ادامه داشت تا آنکه محمود واعظی، از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی و رئیس دفتر او در دولت دوازدهم، در توئیتی نوشت: «آنچه از دیدار رئیس جمهور سابق با رهبر معظم انقلاب در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است، صرفا گمانه زنی اهالی سیاست و اصحاب رسانه است.»

همچنین مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا... العظمی سیدعلی خامنه ای، درباره دیدار اخیر رئیس جمهور سابق با رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب همواره دیدار‌های متنوع و متعددی با افراد دارند. بعضی از این دیدارها، دیدار‌های کاری با دولتمردان و فرماندهان نظامی کشور در دوره مسئولیتشان است و برخی دیگر از دیدار‌ها با دولتمردان سابق یا حتی غیردولتمردان انجام می‌شود. به جز ایام شیوع کرونا، دیدار‌های رهبر معظم انقلاب با افراد مختلف با شئون، سلایق و جایگاه‌های مختلف همواره ادامه داشته است.

بنابراین، دیدار دولتمردان سابق با رهبر‌معظم انقلاب، امر مسبوق به سابقه‌ای است و بحث جدیدی نیست. نکته دیگر این است که این دیدار به درخواست روحانی و با پیگیری‌های مکرر او انجام شد که البته جنبه کاری هم نداشت و به عبارتی نوعی تجدید دیدار بود. بحث‌هایی که در این دیدار مطرح شده، بحث‌های روز نبوده و در مجموع می‌توان گفت دیداری معمولی بوده است.

محاکمه روحانی در دادگاه ویژه روحانیت

اشاره روزنامه جوان به واژه «مصونیت»، به آن دلیل است که در ماه‌های گذشته، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به دنبال محاکمه حسن روحانی بوده اند و چندی است امضا‌های زیادی جمع می‌کنند تا وی را پای میز محاکمه بکشانند.

در آخرین اظهار نظر در این زمینه، شنبه ۱۱ دی ماه، حسین میرزایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، درباره بررسی تخلفات رئیس جمهور پیشین در قوه قضاییه گفت: اخیرا شنیده ام که پرونده تخلفات حسن روحانی که از مجلس به قوه قضاییه ارجاع شده قرار است در دادگاه ویژه روحانیت بررسی شود؛ دادگاه ویژه روحانیت خیلی محکم و جدی با تخلفات برخورد می‌کند و نباید نگران بود. اینکه قضات دادگاه ویژه روحانیت، توان و قابلیت بررسی پرونده تخلفات رئیس جمهور سابق را داشته باشند، از اهمیت برخوردار است.

مطالبه مردم از قوه قضاییه و دادگاه ویژه روحانیت، برخورد قاطع و بدون تبعیض با رئیس جمهور سابق به دلیل تخلفات متعدد و شکایت‌های متعدد مجلس یازدهم از اوست. قوه قضاییه معتقد است که در بررسی پرونده تخلفات حسن روحانی سمت مهم نیست، بلکه معمم بودن وی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است. وی همچنین با اشاره به نتیجه رخ داده درباره پرونده تخلفات، ولی ا... ‎سیف و احمد عراقچی افزود: انتظارمان، تکرار نشدن این موضوع در پرونده تخلفات حسن روحانی است و به همین دلیل، خواستار برخورد قاطع قوه قضاییه با رئیس جمهور سابق هستیم.

پیش از این نیز، جواد نیک بین، نماینده کاشمر در مجلس، در این باره گفته بود: کم کم صبر مردم سر آمده است. آقای اژه‌ای که پرونده‌های بزرگی را در کشور بررسی کرده و شجاعانه آن را به پایان رسانده است، باید پرونده‌های تخلفاتی را که مجلس یازدهم و کمیسیون اصل ۹۰ و... بررسی کرده و خیلی از خیانت‌هایی را که دولت سابق انجام داده و پرونده‌های آن را به قوه قضاییه ارسال کرده است، بررسی کند. مصلحت سنجی در محاکمه حسن روحانی و تیمی که خیانت کرده اند، درست نیست.

تکیه بر کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت؟

در شرایطی که برخی از نمایندگان مجلس بر محاکمه روحانی با توجه به هشت سال مسئولیت وی در رأس دستگاه اجرایی کشور اصرار می‌کنند، برخی چهره‌های سیاسی، نظری کاملا متفاوت دارند. به عنوان مثال، حجت الاسلام محمد اشرفی اصفهانی، نماینده پیشین مجلس، در گفتگو با «جماران» در دفاع از عملکرد و کارنامه رئیس جمهور پیشین گفت: آقای روحانی شخصیت استخوان داری است و شخصیتی نیست که به تازگی وارد صحنه شده باشد.

با توجه به تجربه‌ها و سوابقی که آقای روحانی دارد، از نظر بنده، مناسب‌ترین گزینه برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام است. این اظهار نظر اشرفی اصفهانی با واکنش‌های مختلفی همراه شده است. در یک نمونه، سایت «مشرق» نوشت: «آقای روحانی در دوران ریاست جمهوری، غیبت‌های متعدد و حاشیه سازی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت و اساسا ایشان سازوکار مجمع را قبول نداشت. اکنون نیز جدای از کارنامه ضعیف آقای روحانی در اجرائیات، بدیهی است که ایشان صلاحیت ریاست مجمعی که گویا به کار آن معتقد نبوده را هم ندارد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->